Där bor det folk som inte känner mig....

Hade filosofistund på tåget häromdan. Ni vet där man sitter och filosoferar tillsammans och så spårar det ur. Inte tåget utan samtalet =) Men framför allt att man kommer fram till att det är ju inte bara jag som har dom här konstiga tankarna.
Som att:
- Folk som bor i huset där utanför tågfönstret har ingen aning om att jag existerar och skulle inte beröras om jag slutade existera. Och det skulle inte röra mig i ryggen om dom heller försvann.
- Tiden står stilla dit jag åker och stället existerar inte utan mig. En barndomsfundering från en av medresenärerna var att fjällen existerade inte på riktigt utan bara när hon var där.
- Funderingar över vår litenhet på jorden och att universum kretsar runt oss mig människor och framförallt runt just mig.
- När blir man medveten om sig själv? Vet en elefant att den är en elefant (Dokumentär på Kunskapskanalen härom kvällen) 
- Vad har man som funktion som människa egentligen?

Svaret när jag frågade min terapeut för ett tag sen om meningen med livet, var en motfråga; Om det inte är nån mening med livet? Hur skulle du ställa dig då? 
Det skulle nog vara skönt om det inte var någon mening. Vad lätt det skulle vara att inte behöva söka efter meningen. Utan bara att va'.

Äh.....man blir ju lite kokko av att fundera på det här.
Kikar på lite mums-mums i True Blood-

Tjingeling 






Kommentarer
Postat av: kulturella

du funderar... väldigt bra. spesielt, på tåg.

2011-09-22 @ 08:20:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0