Mina nya kelgrisar - maskarna

Nu har dom äntligen kommit. Mina nya kelgrisar - kompostmaskarna.
I måndags dök dom ner i ett vitt vadderat kuvert från Växjö Miljöeko. En liten jordklump med ungefär 10 vuxna maskar och sen säkert en 200 maskbäbisar. Nu har dom fått ett nytt hem i en blå plastback inköpt på Bauhaus och får bo i pannrummet. Får en känsla av eufori när jag tänker på att jag snart ska få ta del av all kompostmull som ska bli och få gödsla mina plantor som gror i fönstret. Sen att kunna blanda ut blomvattnat med lakvattnet som bildas när maskarna smaskar i sig av mina matrester. Hur fränt är inte det!!! Mitt eget lilla kretslopp i Gällsta.



Annars händer det inte så mycket i odlingslådorna. Jag går och kollar flera gånger om dan för att se om det har spirat upp en liten grodd, men inte då. Det tar nog en vecka till. Men om man tittar ut genom köksfönstret ser det inte ut att vara någon panik, snötäcket ligger ju ganska säkert där det ligger. Istället får jag sitta inne och drömma mig bort och rita lite på växthuset och planera upp trädgårdslandet.

Läs gärna här om maskkompostering
http://www.kagus.nu/odling/odling/mask.shtml
http://www.kompostmask.se/

///Camilla......med vårspritt i kroppen.

Kommentarer
Postat av: Larzzzon

Jag hoppas man inte behöver bekanta sig och hälsa på de små rackarna om man tittar in!

Vårspritt låter ju trevligt - kanske nån vårpitt oxå?

2010-03-16 @ 19:54:29
Postat av: CJK

Men det är väl klart att du ska hälsa om du kommer hit. ANnars blir dom sura. Och jag menar att ha 300 maskar som är sura på sig är ingen sportmössa.

Och vårpitten.......det vet man aldrig =)

2010-03-16 @ 20:07:46
Postat av: Carin

Men gud vad du har planterat..Är det hela påsarna?

Har du växthus sedan?

Jag ska börja till veckan..

Mvh Carin

2010-03-21 @ 00:31:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0